Vem är egentligen konsument och vem är näringsidkare? Vilka rättigheter har du som konsument? Hur ångrar eller reklamerar du ett köp? Och vilka regler gäller vid köp på distans eller på kredit? I den här kursen reder vi ut de viktigaste frågeställningarna inom konsumenträtten. (ca 60 min)

Om experten

Nadja Hatem är advokat och grundare av HS Advokatbyrå. Hon arbetar med byråns alla rättsområden men är särskilt inriktad på den internationella familjerätten, medling och brottmål. Hon anlitas ofta som medlare, både av domstolar och av privatpersoner.

Testa dina kunskaper inom konsumenträtt

I vilken situation gäller normalt de särskilda lagar som finns på konsumenträttens område?
A. När en privatperson eller ett företag/näringsidkare ingår ett avtal om ett köp av en konsumentprodukt med en näringsidkare/ett företag
B. När en privatperson ingår ett avtal om t. ex ett köp med ett företag/näringsidkare
C. När en privatperson ingår ett avtal om t.ex. ett köp med en annan privatperson

Rätt

Fel

Hur lång reklamationstid har köparen alltid enligt konsumentköplagen?
A. Tre år
B. Ett år
C. Lika lång tid som säljarens garantitid

Rätt

Fel

Hur lång tid efter ett köp har säljaren normalt bevisbördan för att felet inte fanns när konsumenten köpte produkten?
A. En månad
B. Sex månader
C. Ett år

Rätt

Fel

Vad innebär normalt ångerrätten i den s.k. distansköplagen?
A. Att konsumenten har rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar endast om produkten inte uppfyller vad konsumenten hade anledning att förvänta sig
B. Att konsumenten har rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar endast om produkten inte har levererats inom den tidsfristen
C. Att konsumenten alltid har rätt att ångra sitt köp inom 14 dagar

Rätt

Fel

Dela detta quiz för att visa ditt resultat!

Subscribe to see your results

Konsumenträtt

Jag fick %%score%% av %%total%% rätt

%%description%%

%%description%%

Loading...

]

Vill du veta mer?